VÁNOČNÍ STROMEČEK


Jelikož se kvapem blíží adventní čas, budu vám sem vkládat něco málo z historie a tradic, ať máte co číst. Já jsem v plném nasazení při vyrábění dekorace, věnců a zápichů, ale čas na pár řádků si vždycky najdu. Takže něco málo ke stromečku. Vánoce bez smrčku, jedličky či borovičky si dovede představit málokdo. Někdo volí umělou variantu, jiný má rád vůni jehličí, takže doma roztluče prasátko, vybere drobáky a koupí si živý. Já jsem taktéž zastáncem živého stromečku, ale spíše toho v květináči, který můžete každoročně použít a nemusí se kvůli tomu kácet půlka lesního porostu v naší malebné zemi. Každý si také volí, jaké ozdoby si na něj dá: někdo je tak posedlý, že každoročně zvolí jednu barevnou variantu a dle ní nakoupí komplet novou výzdobu, jiný věší sto let staré baňky a je mu šumák, že jsou pokapané voskem ze svíček, anebo polorozpadlé. Já jsem tradicionalista, miluju zavěšené ořechy, perníky, křížaly, slaměné ozdoby... Holt nejhezčí Vánoce jsou ty české, ten tlustej červenej johohooo dědek ke mně nesmí ani omylem. Ale zpět k tradici vánočního stromku. Tu "založil" opat Kolumbán, který žil v 6. století. Byl to misionář narozený v Irsku, který doputoval do Burgundska. Tamnější obyvatelé byli neznabozi, proto se Kolumbán rozhodl přiblížit těmto lidem narození Krista tím, že ozdobil jejich uctívaný strom - jehličnan zapálenými pochodněmi, které sestavil do tvaru kříže. Tyto pochodně přilákaly zástupy lidí, kterým Kolumbán přednesl příběh o narození malého Ježíška, Josefovi, Marii a všech těch drobnostech kolem chléva a zvířat v něm, tak jak to znáte i vy dnes.
Do Čech stromeček dorazil v 19. století, na Moravu pak až začátkem 20. století. Dříve se stromeček zavěšoval ke stropu, protože domy byly malé, místnosti stísněné, tak aby se ušetřilo místo. Zdobil se pak ovocem, zejména jablky, ořechy, domácím pečivem, papírovými ozdobami a svíčkami. Stromek si samozřejmě zpočátku mohli dovolit jen ti movitější občané. U nás si ten první ozdobil ředitel Stavovského divadla Jan K. Liebich roku 1812. Tradice veřejných stromků vznikla v Plzni roku 1925 a rychle se rozšířila i po zbytku naší země.


Populární příspěvky z tohoto blogu

JMÉNA S TĚŽKOU KARMICKOU ZÁTĚŽÍ

PRSTY NA RUKOU A PSYCHOSOMATIKA

ANDĚLSKÁ ČÍSLA